عدم نقدینگی مکفی، خلا بزرگ اکوسیستم نوآوری مشهد

عدم نقدینگی مکفی؛ خلا بزرگ اکوسیستم نوآوری مشهد

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه شرکت توسعه فناوری عصر نانو به نقل از شهر آرا: در اکوسیستم نوآوری مشهد و به‌خصوص در اکوسیستم نوآوری شرق کشور یک خلأ بزرگ داریم. آن خلأ، عدم نقدینگی مکفی است. متأسفانه بیشتر سرمایه‌گذاران و شرکت‌های VC بزرگ* در تهران مستقرند و نخبگان، فناوران و شرکت‌های مشهدی که ظرفیت بسیار بالایی هم دارند، از مزایای این بازار محروم هستند. 
پیشنهادم برای گریز از چنین وضعیتی این است که در مشهد یک صندوق VC قوی داشته باشیم که هزار تا ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد. معتقدم این کار شدنی است چون در مشهد بازیگران و نقش‌آفرینان بزرگی داریم که ایجاد چنین صندوقی باید رسالت اجتماعی‌شان باشد. اولین بازیگر آستان قدس رضوی است. ما در مشهد امام رضا(ع) را داریم که «عالم آل‌ا…» است. وجهه «عالم آل‌اللهی» امام رضا(ع) باید در مشهدجلوه کند. این وجهه فقط در ایجاد دانشگاه و بنیاد پژوهش‌ها که بروز نمی‌کند! درست است که الان صنایع پیشرفته رضوی به‌عنوان یک VC محسوب می‌شود؛ اما کم است و متأسفانه خیلی هم محدود شده است. 
آستان قدس ظرفیت بسیار بیشتری دارد که می‌تواند به اتکای آن‌ پای‌کاربیاید. اگر شهرداری مشهد، دانشگاه آزاد، دانشگاه فردوسی و از همه مهم‌تر معادن، صنایع و شرکت‌های بزرگی که در خراسان داریم، نیز پای‌کار باشند، به‌راحتی می‌توان این صندوق را ایجاد کرد.
البته که با ایجاد چنین صندوقی، خودشان هم منتفع می‌شوند. ضمن اینکه می‌توانند در کمیته IC این صندوق هم نماینده داشته باشند و طرح‌های پیشنهادی‌شان نیز حائز اعتبار شده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود. از طرفی با سهام‌داری این نهادها در صندوق VC یک جریان  اقتصادی در مشهد شکل می‌گیرد  که جلوی مهاجرت را سد می‌کند .
متأسفانه، مهاجرت بچه‌های خوب و فناور مشهد به تهران روزبه‌روز بیشتر می‌شود، بعضی حتی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، چون در مشهد برای تداوم کار، نقدینگی نیست. بازی در مشهد، بازی بسیار کوچکی است درحالی‌که هم نیروی کارش خیلی توانمند و مقرون‌به‌صرفه است و هم فضاهای تولیدی‌اش برای شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان که در ابتدای راه هستند، بسیار مناسب است. امیدوارم اتفاقات خوبی که شهرداری مشهد در کارخانه نوآوری رقم می‌زند، گسترده شود و بتواند اکوسیستم نوآوری را بیش‌ازپیش تقویت کند.

 VC یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)  مختص استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچکی است که سرمایه‌گذاران تأمین مالی آن را انجام می‌دهند، چون معتقدند پتانسیل رشد بالایی در آینده دارند.

منبع: روزنامه شهرآرا

اشتراک گذاری

تازه های منتشر شده