سخنی با رییس جمهور منتخب

جناب آقای دکتر پزشکیان؛

روزی که تاکیدات موکد جنابعالی را در خصوص بهره‌مندی از نگاه کارشناسانه در حل مسائل کشور شنیدم، بسیار خوشحال و امیدوار شدم. فلذا به عنوان یک فعال زیست‌بوم نوآوری و دغدغه‌مند مسائل آن، نسبت به نگارش این متن اهتمام ورزیدم و امیدوارم که به سمع و نظر حضرتعالی برسد.

رئیس جمهور محترم؛

اکوسیستم نوآوری از عدم توزیع عادلانه امکانات در کشور رنج می‌برد. اگر نگاهی به آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در برخی استان‌های جنوبی کشور بیندازید اختلاف بسیار فاحش آن را با شهرهای بزرگ و به ویژه پایتخت خواهید دید. آیا واقعا جوانان با استعداد و خلاق در این استانها کمترند؟ ابدا اینچنین نیست. لکن وقتی معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی متمرکز در تهران هستند و تمام پیگیری‌های اهالی اکوسیستم به تهران ختم می‌شود و وقتی نگاه به حجم تسهیلات اعطایی به شرکت‌ها می‌اندازید آماری دهشتناک به شرکت‌های تهرانی اختصاص دارد، آنگاه چگونه توقع دارید جوانان بندرعباس و قشم و سیستان رشد کنند؟
جناب آقای پزشکیان، اینجا ایران است و همه ما به خوبی واقفیم کارهای اداری بدون پیگیری و مراجعه حضوری توفیق زیادی نخواهد داشت؛ حال اینکه یک شرکت استارتاپی کوچک در جزیره قشم برای یک پیگیری ساده باید میلیون‌ها تومان هزینه کند.

رئیس جمهور عزیز؛

همواره یکی از چالش‌های بزرگ اکوسیستم نوآوری عدم مفاهمه لازم با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی است درحالیکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری این ارگان‌ها باید حامی شرکت‌های دانش بنیان در تامین مایحتاج خود و در حل مسایل مبتلابه خودشان باشند. بارها و بارها دیده‌ایم نخبگان و استارتاپ‌هایی که در سازمان‌های دولتی سرگردان بین طبقاتند و آخر هم بی نتیجه!! چراکه در آن سازمان عریض و طویل هیچ متولی آشنا به اکوسیستم نوآوری و دارای اختیار اجرایی برای این حوزه وجود ندارد.

جناب آقای دکتر پزشکیان؛

صنعت هسته‌ای و صنعت دفاعی کشور هنگامی پیشرفت کرد که در تمام ارکان نظام به آنها نگاه ویژه‌ای صورت گرفت و برای آنها هزینه شد. بخاطر داشته باشید نمیتوان تنها به صورت شعاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و جوانان حمایت کرد ولی در کف میدان و بدون هیچ حمایتی آنها را به امان خدا و بروکراسی سرسام آور بانک‌ها سپرد. بانک‌هایی که در بسیاری از موارد هیچ شناخت و درکی از یک شرکت دانش‌بنیان نداشته و ملاک‌های ارزیابیشان برای یک شرکت هایتک و یک بوتیک لباس دقیقا یکی است!!
جناب آقای دکتر؛ نَفَس اکوسیستم نوآوری به شمارش افتاده و نیازمند تزریق اکسیژن است. شرکت‌داری، خلاقیت، نوآوری و اثبات توانمندی یک تیم نخبه، بدون اعطای تسهیلات کم بهره معنا ندارد. اکوسیستم نوآوری بدون سرمایه‌گذاران خطرپذیری که نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه آشنایی داشته باشند و بتوانند آن را بپذیرند، معنا ندارد. مگر می‌شود تضامین تسهیلات یک سازنده حوزه‌های ساختمانی با تضامین یک نخبه دارای مجوز دانش‌بنیانی از معاونت علمی ریاست جمهوری یکی باشد؟؟ آیا اعتباری برای دارایی نامشهود و دانش فنی نخبگانمان قائل هستیم؟ حتی در صندوق‌های پژوهش و نوآوری که خود را طلیعه‌دار حمایت از نخبگان می‌دانند کماکان ضمانت ملک و امثالهم معتبر است.

جناب آقای رییس جمهور منتخب؛

کاش در حوزه اکوسیستم نوآوری در استان‌ها یکپارچه‌تر عمل میشد و این حجم از تناقض بین سیاست‌های ارگان‌ها و نهادهای مختلف، جسم و روح نخبگان را این‌گونه آزرده خاطر نمی‌ساخت.
کاش استاندار علم و فناوری با تمام اختیارات دولت در این حوزه داشتیم تا یک شرکت سیستانی و یک شرکت اصفهانی به میزان یکسانی از امکانات برخوردار شوند.
کاش اقتصاد دانش‌بنیان استانی هدایت میشد و شاخص فعالیت‌های دانش‌بنیان در هر استان، مبنایی جهت دریافت بودجه و امکانات در سایر حوزه‌ها قرار می‌گرفت.
با تمام این تفاسیر، ما همچنان به آینده امیدواریم و یقین داریم جریان دانش‌بنیانی همچون آبی شفاف و زلال راه خود را خواهد یافت و چه بهتر که جریان‌ساز این حرکت شما باشید.

 

منبع: روزنامه سراسری خوب؛ ۹ مرداد۱۴۰۳

اشتراک گذاری

تازه های منتشر شده